Bilder från Finlandsresan

Malax kyrka
image193
"Fattigåbbi"
image194
En manlig spargris..  eller vad ska man kalla detta? Fattigåbbi

image195
Krigsgravarna - en massa män döda i onödan.. Däribland min farfar som stupade innan min far föddes.


Bettan som kan sitta så fint!!  Gillar att titta i Fönstret och skäller gärna.. men sitta fint kan hon ju!


Min farfars syster som emigrerade till USA här är hela hennes familj,
Farfars syster och hennes man är borta nu men en härlig familjebild.

image200
I denna gård har jag varit "fosterbarn" som 4 åring blev jag bortlämnad hit.
Huset revs och där står nu ett annat hus som inte alls är lika charmigt som detta var på sitt vis.
Tror man kan säga att detta var en "Österbottensgård".
Fotot är taget av en tavla


Detta är Perälä och min farmors föräldrahem, pappa bodde här ett tag också har jag för mig, när farmor blev krigsänka. Jag har tillbringat många helger här som barn med släkten. Huset beboddes av farmors syster Rauha och deras bror Veikko. Nedanför huset fanns en kvarn som drevs av forsen. Och en bit därifrån fanns en stor äng som kallades *Kukkaro* och där stod vita bänkar i långa rader och här hölls sommarmöten.
Här i Perälä har jag träffat på en och annan orm. Har ormfobi om ni nu inte visste det.
Nu står huset och förfaller och det är ju trist att det inte rivits bort.

Kommentarer
Postat av: DrängenFin

"En massa män döda i onödan". Hm... Kan kanske ses från många sidor och uttryckas på olika sätt...

2008-04-19 @ 20:22:10

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0