Tror du på spådomar?

Tror du på att kort kan tala om vad som ska hända, att man se en människas framtid i ens händer eller att en kristallkula talar om vad som ska ske personen som sitter vid kulan, eller ännu värre ska en kaffekopp med lite sump tala om hur ditt liv ska bli?

Jag var mycket skeptisk när jag besökte en spågumma första gången, det var 1995 februari.
Jag gick dit mestadels för nyfikenhet och dels för att jag skulle bevisa för personen att hon kunde inte veta NÅGOT om mig.
Jag förberedde genom att ringa och boka tiden från jobbtelefonen, jag sa vad jag hette i förnamn.
Istället för att säga att mina barn bor hos mig varannan helg så berättade jag att jag jobbade skift och kunde komma på eftermiddagar udda veckor.

I min fantasi så skulle jag komma till en kvinna i 97-års åldern med ögon fyllda med starr och en rökelsefylld liten lokal. Hon skulle ta mina händer titta på mig och säga saker som jag ville höra. Kärlek, penningvinster och många barn.
När jag kom in i lokalen så var det en källarlokal som såg ut som vilket rum som helst, kvinnan var ca 40 år och såg helt vanlig ut. Jag kände ett "tryck" i bröstet direkt som om något "sögs" ur mig och jag satte mig framför henne.
Hon blåste i en tarotkortlek och tittade mig djupt i ögonen.
Hon tog fram några kort och tittade på de och sa
- Vilken otrygg barndom du har haft - flyttat mycket från stad till ut på landet fram och tillbaka...?
Har du haft två familjer??
(Jag är född i stan och bodde hos mina föräldrar tills jag var 4 år blev bortlämnad till en familj ute på landet och sedan bodde jag växelvis hos bägge familjerna och ja min barndom var mycket otrygg på många vis)
- Jag ser en stor sorg hos dig.
(min syster dog 1991 i cancer - vilket jag självklart mådde väldigt dåligt över).
-Du är skild men du verkar inte vara ute och försöka skaffa dig en ny kvinna - ja du är ju inte så intresserad av kvinnor egentligen.
(Jag hade väldigt stort motstånd till att jag anade att jag gillar killar men kunde absolut inte erkänna det för mig själv!)
-Du kommer att få betala tillbaka något som du inte tänkt på.
(6 månader senare fick jag brev från F-kassan att jag fått för mycket bostadsbidrag och fick betala tillbaka 26.437,-)
- Dina barn kommer du att ha en bra relation till det ena barnet kommer ständigt att behöva ekonomisk hjälp av dig. Det andra barnet har väldigt lätt för språk och kommer att resa mycket och bli en självständig människa.
(Än så länge ser det ut att bli så)
- Du kommer att leva länge, du kommer att bli precis som din mor...
(Huvvaligen)
- Du har en talang något konstnärligt. Målar du? Eller skriver du? Du kommer att ge ut en bok och den lever du på i ca 2 år ekonomiskt och det är inte en roman eller så utan en bok med mycket känslor.
(Höll på att skriva en bok om min syster och hennes tid som cancersjuk och hur man reagerar då ens nära är sjuka i cancer)
- Du är ingen föreningsmänniska men jag ser att du är ute i skolor och pratar mycket om känslor och det är inget som du är idag...
(Jag blev skolinformatör för RFSL 2000-2003 och pratade om homosexualitet för 80 klasser)


Jag fick ju veta mycket mer som jag inte tänkt lämna ut här. Hon sa så mycket som sedan också inträffat och jag blir ofta förvånad och efter att saker skett har jag kommit på att "det sa ju hon då".
Dvs jag går inte omkring och minns allt sitter och väntar att det ska ske eller styrs av det hon sa.

Hon berättade bl a om jobb som jag tolkade som ett jobb jag sökt men som inte riktigt stämde med vad hon sa - senare i livet så råkade jag ut för precis det hon sagt som jag inte hade en aning om innan.

Själv kan jag se saker ibland det sker mycket sällan men jag kan också ana och drömma saker som senare sker.

Jag har sett folk vara gravida innan de ens själv vetat om det och jag har också känt att folk är gravida och nästa gång jag sett de så är de det ej längre så de har haft missfall eller gjort abort, den känslan är så oförklarlig och stark så nej jag är inte lurad. Men jag säger såklart inget om jag nu inte råkar veta att jag törs fråga.

Lars och jag har spått oss tillsammans en gång och det hon sa då var mycket sant och det skedde saker som hon sa.
Förra året på Pride så gjorde vi om det men gick till två olika och varsin dag och de sa samma saker om oss båda, vilket var ju häftigt.

Vågar du gå till en spågumma/gubbe?
Eller tror du att detta är bara buffel och båg?



image222
blundar du för verkligheten eller vill du inte veta??

Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Jag är väldigt fascinerad av sånt där...intressant att läsa om din erfarenhet av "spågummor"...Själv både vill jag och inte vill gå till en...Vill men vågar inte!

2008-05-15 @ 23:32:20
Postat av: Galna Grannen

Jag har alltid (så länge jag kan minnas alltså) vetat att det finns ngt efter döden. Har varit på te möten med en "spågumma", första gången var det hon som tog kontakt med mig för hon hade sett mig i en syn och tyckte jag behövde hjälp. Allt hon har sagt till mig har stämt, fastän hon inte ens visste mitt namn !
Om det är buffel&båg ? Näe det tycker/tror jag inte, men visst finns det dem som utnyttjar människor och säger sig ha förmågor de inte har...

2008-05-16 @ 09:23:01
URL: http://galnafamiljen.wordpress.com
Postat av: Luna

Jag tror på det till viss del. Jag tror på att vissa har förmågan men andra vill ha den mer än vad de egentligen har. Jag var hos en spåtant när jag bodde i stockholm. Vet inte om något hon sa slog in.

2008-05-17 @ 15:29:15
URL: http://lunanimbus.blogg.se/

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0