Hemresan från Grekland..

Kollar upp tidtabeller på bussar och bussen från Stavros går 07.20. Från Chania till flygplatsen går den 08.15.
Flyget från Chania därefter går 11.45. Har fått reda på att bussen fr Chania tar ca 30 min till flygplatsen och bussen från Stavros till Chania går på ca 45 min.
Nåja har ju spanat in och planerat allt.
OM jag tar bussen 07.20, hoppar av bussen i en korsning utanför Chania där det är en busshållplats så har jag GOD tid på mig innan bussen passerar hållplatsen.
Inväntar 07.20 bussen från ca 07.10.  När klockan är 07.35 börjar jag bli smått orolig. De andra som väntar på bussen är Greker och verkar ta det lugnare än mig.
Bussen kommer, jag sätter mig långt fram för att kunna stoppa bussen vid korsningen jag vill stiga av.
Känner mig smått stressad..  Oj vid korsningen hoppar jag av och klockan är 08.10, dvs jag kommer ju att hinna.
Sätter mig i busskuren och kollar in trafiken som kommer, typiskt är kuren i en kurva och de kör rätt fort där.
08.25 börjar jag fundera...
Så kommer bussen jag ställer mig upp visar att jag ska med...

Viiips! Den körde bara förbi!!!!  Jag springer efter bussen och tänker att han stannar nog men näää..
Okey det kanske kommer fler bussar, så jag väntar, väntar och väntar men ingen buss kommer.
Inser att jag kommer att få gå. För jag är fortfarande misstänksam mot taxi.
Jag börjar knalla, det är varmt, det är ännu varmare pga att jag bränt min kropp och jag traskar.
Känns som om jag går i evighet.
Kollar bakåt utifall det kommer nån buss men nää.. Ibland kommer det bussar men det är de som är för charterresenärerna.. De bara svischar förbi mig..

Kommer till slut till den platsen där jag klev på bussen vid ditresan. Då fattar jag att det är fortfarande 1 mil kvar att gå..  traskar... och traskar och jag har med mig 150 cl vatten, så jag dricker..
 
http://www.youtube.com/watch?v=FOZzT6ont40


Efter en evighet dvs 3 timmar så skymtar jag flygplatsen.
Promenerat i 3 timmar och sparat in busspengarna (måste se något positivt ju!)  så kommer jag fram till slut.
Kollar incheckningen och det ser ut som om det inte öppnat än för incheckningen till Göteborg.
Gate 8.. jaha.. ja på kö nr 8 är det släckt..
Kollar in ska jag köpa en glass?  Va 36 Skr för en magnum.. nää si! Då får det vara..

Så ropar de plötsligt något i stil med "Last call to Gothenburg" go immidintley to the gatenr seventeen!!"  Va??
Nr 17??  Ser ingen sån incheckningsdisk..  frågar på en miniincheckningsdisk var det är.. Here here!!
Ok checkar in och hon säger att det är ändrat till Gate nr 2  och att jag ska skynda mig till passkontrollen..
Kl är ca 11.50 och planet skulle ju först 12.50 så jag fattar inte vadann denna stress..
Går till passkontroll, jag har ju bara mitt handbagare..
In genom säkerhetskontrollen, det piper både i väska och kropp så jag blir visiterad..
Får öppna väskan och där for solcremen, aftersundcremen, min lilla flaska Ouzo.. Blir erbjuden att skicka de som bagage men nää..
200 spänn kostade cremerna.. ajöss med det..
Kroppsvisiteringen var inte alls så närgången som man önskat då det var en snygg grek.. eller nää det var nog en medelsåldersman och han kollade noga överallt  eller hur var det nu?? Äsch jag fick iaf passera..

Vid utgång 2 så är det lite folk alla frågar om det är rätt utgång det stod ju 8 på skärmen.. joo sa jag de sa att det ändrats och att de skulle ropa ut det så småningom..
Jag köpte lite oliver m.m. åt Lars. En dricka och en macka..

Så ropar de i högtalarna att utgången är ändrad till nr 6..
Jaha alla går som en fårskock till 6:an. Passkontrollanten vägrar släppa in oss.
Det kommer personal och säger åt honom att jo det är rätt, han vägrar släppa in oss en av passagerarna som har ett neuropsykiatriskt funktionshinder börjar skrika.. "Jävla Grekland, Grekerna är dumma i huvudet osv.."
Personalen kommer fram och i högtalarna skriker de på engelska än en gång att utgången ändrad från nr 2 till nr 6. Passkontrollanten kan tydligen inte engelska och vägrar ge med sig.

Alla står där och suckar.. hon med funktionshindret är inte tystare.. då ropar de igen.. Resande till Göteborg ändrad utgång igen från nr 6 till nr 2...
Oj oj alla går i samma fårskock dit det är stressigt och vi går ut till en buss som kör oss till planet sisådär 50 m bort..
Väl inne i planet är ju platserna numrerade.. jag har en plats längst bak.. det är ett plan för ca 200 personer och vi är max 30 personer utspridda i planet.

Tänker stilla att med alla utgångsändringar så kommer det säkerligen en massa snart som fått åka extrabuss men näää..

Flyger till Göteborg.
Landar i Göteborg.
Inväntar flera timmar på mitt flyg till Umeå.
Tänker att det finns kanske ett Mcdonalds på landvetter men nää..
Köper en korv och coca-cola på pressbryån..
Kollar menyn på restaurangen 149,- för pyttipanna med ägg OCH rödbetor..

Nä nä..

Går till Malmöaviationens incheckningsområde och där finns SUSHI!!  Wow 12 bitar tror jag det var för ca 100,-
Äter Sushi, checkar in, och flyger hemåt så småningom.

Lars hämtar mig i Umeå och jag tänker som så - var det verkligen värt??
Nää inte pengarna kanske, men lite skojigt med allt traskande och min ensamhet..
Så jooo men jag skulle ALDRIG göra om resan i sällskap..

Charter hädanefter.. tro jag..

Borta bra men hemma bäst.. tror jag..

Kommentarer
Postat av: Lennart

Priserna på flygplatser är ohyggliga och ohumana! Kommer ihåg då jag åt lite sushi på Heathrow när jag väntade på planet till Edmonton, det blev dyra fiskbitar det. Ölen var inte billig heller. Men du fick ju vara med om ett litet äventyr på din resa. Själv lever jag snålt och enkelt till vardags och slänger inte ut pengar i onödan. Men när det gäller öl, whisky och resor så kan jag betala några kronor extra. Tänker att något ska jag ju liva upp mitt trista liv med.

2011-07-30 @ 17:39:22
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0