Mormor Signe

1912-11-02   - 2005-09-17

Saknar mommo ofta, vi hade en speciell relation. Vi ringde till varandra rätt ofta och småretades med varandra. Hon tyckte sig ha rätten att säga saker rakt ut, för hon var ju gammal.
Men världens humor - snäll var hon och hon hade ett rätt tufft liv.
Hon fick 5 barn, blev ensam  1963 och när jag minns hennes bostad som hon hade, så var det i ett gammalt trähus med flera bostäder, litet av radhuskänsla. Hon hade toalett, vedspis och oljekamin.
1 rum och kök. Hennes hem var alltid öppet för nära och kära och hon bjöd på *kaffegotta*.
Det var bullabitar i en mugg med massor med strösocker, man hällde på kaffe och sist mjölk och man rörde om och åt. Gott!
När Patric föddes hennes första barnbarnsbarn så sa vi till henne att göra det åt honom, förväntansfulla skulle vi få se honom njuta som vi gjort - nej han spydde upp allt!
Mommo var rolig och man tog gärna med sig vänner till henne och hon skulle spå oss i kort.
Alltid såg hon en resa med båt, kärlek och jobb (Jag bodde i Umeå, hon i Vasa och jag var ju på besök hos henne och skulle med Vasabåten hem till Umeå, jag var ledig och skulle hem och jobba..)

Eller när man kom dit och visste att hon inte diskade så himla bra, så man tog och diskade sin kaffekopp lite extra innan hon serverade kaffet, när hon hällde upp så bytte hon kopp med mig och sa att jag fått en sprucken kopp  *ler*.

Ell den där gången när hon var på toaletten och kissade - kom ut förskräckt och sa att hon tappat sitt guldörhänge i toastolen och hon hade kissat, jag tog en engångsmugg och öste ur toalettstolen sakta och rätt äcklad ändå. När jag var nästan klar hittade hon örhänget på golvet...

Ja-a mommo du var kul och vi hade skoj och jag saknar dig ofta!
Men du var sängliggande sista åren och det sista du sa till mig var
"När ska du sluta med de där dumheterna och börja med kvinnor igen".
Jag tappade hakan, trodde ej hon visste.
Men nån hade väl skvallrat eller tror du hon hade sett det i spåkortena?

image148
Mommo kl 04.00 på morgonen dricker kaffe, hon har klänning på sig och ovanpå det sitt nattlinne.
Vila i frid mommo! 
Du vet att du kommer att träffa mig när det är min tur och då kommer du säkert att ha nån kommentar åt mig typ - du slutade aldrig med dumheterna fast jag sa åt dig!

Kram Mommo från ditt barnbarn Jari

Kommentarer

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0