Herman

Hej! 


Jag heter *Herman*.

Jag är en naturlig surdegskaka. Jag ska stå på diskbänken i 10 dagar utan lock.

Du får inte sätta mig i kylskåpet, om jag slutar bubbla så är jag *död*.

Du behöver totalt:

4 dl mjölk
7,5 dl strösocker

7,5 dl vetemjöl

1,5 dl matolja

3 ägg

3 tsk bakpulver

100 g hackade nötter

2 rivna äpplen

100 g hackad choklad

2 tsk kanel


Dag 1 - Du får Herman


Dag 2 - Rör om Herman 2-4 ggr under dagen

Dag 3 - Rör om Herman 2-4 ggr under dagen


Dag 4 - Herman är hungrig!
            Ge honom
            2 dl mjöl, 2 dl mjölk och 2,5 dl strösocker

Dag 5 - Rör om Herman 2-4 ggr under dagen


Dag 6 - Rör om Herman 2-4 ggr under dagen


Dag 7 ­- Rör om Herman 2-4 ggr under dagen


Dag 8 - Rör om Herman 2-4 ggr under dagen


Dag 9 - Herman är hungrig igen!
            Ge honom
            2 dl mjöl, 2 dl mjölk och 2,5 dl strösocker


Dela sedan upp honom i 5 lika stora delar och ge en del av vardera till 4 av dina vänner/grannar.
Den femte delen stannar hos dig.


Dag 10 - Nu är Herman jättehungrig!
              Ge honom
              1,5 dl matolja, 3 ägg, 3 tsk bakpulver, 100 g hackade nötter, 2 rivna äpplen
              2,5 dl socker, 3,5 dl mjöl, 100 g hackad choklad, 2 tsk kanel.
Blanda ihop allt och smörj en stor form (26-28 cm) samt bröa den med ströbröd.
Gräddas i ugn på 170 grader i ca 35 minuter.


Lycka till!

Jag själv är inne på dag 9  - vem ska jag placera Herman hos??


Kommentarer

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0