Bakarhelg

I fredags vart jag bjuden till Lisa o Peter där dracks det öl. Men de hade fått låna en "pizzasten" som man har i en vanlig ugn och bakar pizza på.. mmm så gott! Undrar var de finns ska köpa en någon gång i såfall man kan säkerligen baka tunnbröd och mjukkaka också.
I lördags bakade jag rågbröd. Vart en av de bästa gångerna jag fick brödet så lyckat.
1 liter mjölk
2 dl filmjölk
1 paket torrjäst
1 pkt färsk jäst
2 msk salt
brödkryddor
1 dl sirap
400 g grovt rågmjöl
400 g rågsikt (ska vara grahamsmjöl men hade ej det hemma)
250 g vetemjöl

Samt mjöl till utbakningen, Gör modell tekakor eller hålbröd
Degen jäses ca 1 timme och sedan 1 timme till efter utbakningen
Grädda i ca 250 grader i 5-10 min.

Idag söndag har jag bakat cholklad/havrekaksmazarintyp..

3 dl socker
300 g margarin/smör
3 dl Havregryn
5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ägg

Allt blandas och man har i ca 1 msk i varje muffinsform av aluminium
Gräddas i 175 C ca 10-15 min.
Låt svalna
Kolasås

150 g margarin
2 msk kakao
6 msk grädde
3 dl socker
1 msk vetemjöl

Allt blandas i en kastrull och kokas upp.
Häll upp ca 1 msk på varje  (nedsvalnad) kaka och grädda sedan ytterligare 2-3 minuter i 175 C


Så alldeles nyss for Lisa o Peter och Tessan härifrån efter kaffe och kakor.

Jezzie löper.

Jag har 2 hela arbetsdagar kvar tills jag har semester, Jobbar lite ikväll också.

Bygger lite av varje på gården måste ju visa att även jag "kan" nu när maken kommer upp på fredag..

I morse trodde jag att han sov med mig när jag upptäckte att sängen var tom så trodde jag att han stigit upp och gjorde kaffe åt mig..  Han som jobbade natt i Stockholm då just.

Kommentarer
Postat av: Lars

Det är bra att du är duktig och det är framför allt bra att du saknar mig. Längtar upp till dig. PUSS

2009-06-14 @ 21:27:37
URL: http://systerlars.blogg.se/

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0