Så sant!

Kaiken, mitä todella tarvitsen tietääkseni miten elää ja mitä tehdä ja miten olla, opin lastentarhassa. Viisaus ei ole ylioppilastutkintovuoren huipulla, vaan tarhan hiekkalaatikossa. Opin siellä nämä asiat:
Jaa kaikki.
Pelaa reilua peliä.
Älä lyö ihmisiä.
Pane tavarat takaisin sinne, mistä otit.
Siivoa omat sotkusi.
Älä ota tavaroita, jotka eivät ole sinun.
Pyydä anteeksi, kun loukkaat jotakuta.
Pese kätesi, ennenkuin rupeat syömään.
Vedä vessa.
Pikkuleivät ja kylmä maito tekevät hyvää.
Elä tasapainoista elämää - opi jotakin ja ajattele jotakin ja piirrä ja maalaa ja laula ja tanssi ja leiki ja tee työtä vähän joka päivä.
Ota nokkaunet päivisin.
Kun lähdet ulos maailmaan, varo liikennettä, pidä toista kädestä ja pysyttele yhdessä muiden kanssa."
(Fulghum Robert: Kaikki mitä minun on todella tarvinnut tietää opin jo lastentarhassa. ArtHouse Helsinki 1999)

Fritt översatt:
Allt som jag verkligen behöver veta, hur man lever livet, vad göra, hur vara lärde jag mig på barnträdgården dvs dagis. Visheten kommer inte efter man tagit studenten utan man lär sig i sandlådan. Detta lärde jag mig:

Dela på allt
Spela rent spel
Slå inte människor
Lägg tillbaka sakerna där du tog de
Städa framför din egen bro
Ta inte saker du ej äger
Be om förlåtelse om du sårar någon
Tvätta händerna innan du äter
Spola i toaletten
Småkakor och mjölk är nyttigt
Lev ett liv i harmoni, lär dig något, tänk på något, rita och måla dansa och sjung och lek samt arbeta lite varje dag
Ta dig en tupplur varje dag
När du beger dig ut i världen - akta dig för trafiken, håll någon i hand och håll dig till gruppen
(Skrivet av Fulghum Robert 1999)

Kommentarer
Postat av: Lennart

Just det, spola i toaletten är väldigt viktigt. En tupplur om dagen låter inte dumt, kanske jag ska börja med på jobbet?

2009-10-08 @ 13:03:18
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0