Mitt reseäventyr i Grekland

Oj jag lovade ju berätta om min resa till Grekland..

Nåja det hela började med att jag såg en resa till Chania i Grekland från Umeå flygstol endast 298,-
Bokade den, kollade sedan om jag skulle hitta nån hemresa och boende, så jag hittade allt, fick ledigt från mitt jobb och så här såg planen ut:

Flyg från Umeå 21.30 till Chania, Kreta Grekland - framme 02.50 lördagmorgon. 298,-

Bokade hotell via booking.com och hittade ett lägenhetshotell i Stavros för 93 euro för tre nätter, incheckning 14.00-21.00 utcheckning senast 12.00.

Hemresa från samma flygplats till Göteborg för 474,- 12.50 tisdag framme i Göteborg 15.40

Därefter flyg från Göteborg till Umeå via Stockholm start 19.15  landade i Umeå 21.45  1027,- kostade detta.

Resrutten klar, ringde Apollo ok transfer till mitt hotell men ditåt fanns ingen transfer. Taxi skulle kosta ca 25 euro enkelväg och då visste jag ju inte om de skulle köra mig in i skogen och råna mig eller liknande så det var uteslutet. Kollade på karta och genom booking så fick man en vägbeskrivning.
Resultaten var många det var allt ifrån 8 km - 15 km från flygfältet till hotellet.

Väl på flyget så satt jag med ett par som hade gemensamma bekanta och de berättade om horribla taxiresor.
Jag bestämde mig för att vara kvar på flygplatsen tills det ljusnade och sedan promenera till hotellet, jag skulle ju liksom inte få checka in förrän 14.00.
Sov en stund på flygplatsen, vaknade av att det var massor med folk där som skulle resa hemåt, tittade ut och det var ljust. jag hade som bagage enbart med mig en ryggsäck. Kepsen på och började vandra.

Enligt vägbeskrivningen så skulle jag gå 1,3 km västerut och där gå till höger mot nån ort som hette Promonskdidfans tyyp..
När jag gått ungefär så långt så var det en skylt där stod inte ortsnamnet, det såg ut som en kostig så jag vandrade vidare..
Taxibilar körde om mig i fullfart, mötande trafik körde fort så jag visste att jag promenerade på en väg som var trafikerad som en autobahn, men i storlek som en väg som man kör max 70 på i Sveadala...

När jag promenerat ca 2 timmar så insåg jag att jag gått fel, kom till en busshållplats och där satt en kvinna som väntade på en buss frågade "Excuse me is this a busstop? To Chania??" Hon tittade på mig och ryckte på axlarna och stirrade rätt fram..  Äh jag inväntar en stund..  Då kom en annan kvinna dit och då frågade jag igen likadant, hon frågade om jag var from Finland? Sa samtidigt ne ne ne, jag ställde mig upp och tänkte fortsätta gå då hon sa att bussen kommer strax, då kom jag på att ne betyder JA.. Jag svarade att jag var född där men var från Sverige, hon gestikulerade skrattade och sa nåt liknande som "Russia - Finland diplomatia ne ne ne!!!"

Bussen kom och tog mig till Chania..  Varmt var det.. På vägen såg jag en skylt där det stod Stavros 10 km.. men då var jag ju som på väg till Chania redan..
I Chania så blev det ca 2 timmars väntan tills bussen skulle gå till Stavros, jag drack vatten och kände mig rätt slut..

Bussen till Stavros gick och jag kom fram till hotellet. ca 11.00  och jag gick till receptionen. En äldre man satt i telefonen och frågade efter mitt namn jag sa att jag heter Lucas och han gav mig luren.. Jag tänkte direkt att har Lars ringt hit???  Men det var dottern till hotellägaren som kunde engelska hon välkomnade mig och informerade mig om incheckningen och det var inga problem att jag var tidig.


Hotellet  12 rum lägenhetshotell.. Cathrin suites


La mig en stund och somnade, vaknade drygt en timme senare och tog en promenad.


Centrala Stavros här syns butikerna minimarket och supermarket på varsin sida av storgatan..
Detta var de enda inköpsställena..

Promenaden tog mig till en strand och jag hade köpt med mig 2 mythos öl på affären så jag promenerade och drack öl. 
Vid stranden så såg jag något som rörde sig i vattnet..


krabba!!  stor som en handflata..

Efter ett tag gick jag tillbaka till centrum handlade vatten, öl, potatismospulver, tonfisk, pasta, krossade tomater och bröd. frukost och middag tänkte jag..
Lagade middag på rummet och åt detta



Somnade efter maten och sov tills nästa morgon.

Fortsättning följer.........

Kommentarer
Postat av: Micke

Kreta är mitt favoritresemål...vinner jag på lotto bosätter jag mig nig där för gott..!



Tack för resebeskrivningen...!



Ha de bäst Lucas!

2011-07-07 @ 18:33:01
URL: http://guldkryckan.blogspot.com
Postat av: Lennart

Åka taxi kan vara ett äventyr. På en konferensresa i Alicante på väg till flygplatsen tog jag fram ett av mina kort för att betala. Föraren bara viftade på armarna och började pladdra en massa, han kunde inte ta kort förstod jag. På Rhodos bad jag om kvitto på resan, Very difficult! sa föraren. När jag bad om kvitto en gång till tryckte han desperat på taxametern och det rullade ut två kvitton, jag fick båda och tillsammans blev summan mer än jag betalade. Jag gick på plus på den utläggsblanketten.

2011-07-12 @ 18:22:56
URL: http://autobahnfahrer.blogg.se/

Respons tack!:

Ditt vackra Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0